Teologisk Gjennomgang

Bibelen sier i Johannes 1:

1 I begynnelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud.

2 Han var i begynnelsen hos Gud.

3 Alt er blitt til ved ham, og uten ham er ikke noe blitt til av alt som er blitt til.

14 Og Ordet ble kjød og tok bolig iblant oss.

Og i Kolosserne 1:

16 For i ham er alt blitt skapt, i himmelen og på jorden, det synlige og det usynlige, enten det er troner eller herredømmer eller makter eller myndigheter. Alt er det skapt ved ham og til ham.

17 Han er før alle ting, og alt består ved ham.

18 Og han er hodet for legemet, som er menigheten. Han er opphavet, den førstefødte av de døde, for at han i alt skal være den fremste.

Og i 1 Timoteus 3:

16 Og det må alle bekjenne, – stort er gudsfryktens mysterium: Gud åpenbart i kjød, rettferdiggjort i ånd, sett av engler, forkynt blant folkeslag, trodd i verden, tatt opp i herlighet.

Disse bibelord viser tydelig at denne villfarelsen er fryktelig.

Men den er ikke bare fryktelig, men så fryktelig at det er vanskelig å finne ord.

La oss se på hva Vidar og Bart egentlig sier.

De sier at Herren Jesus, Gud av evighet, var et vanlig, syndig menneske som du og meg.

Vi er som kjent født med arvesynden.

Romerne 7:

17 Så er det ikke lenger jeg som gjør det, men synden som bor i meg.

18 For jeg vet at i meg, det er i mitt kjød, bor ikke noe godt.

Synden finnes i våre kropper og kjøtt og blod kan ikke arve Guds rike og våre kropper kan ikke komme inn i himmelen, men de må først forvandles.

1 Korinter 15:

50 Men det sier jeg, brødre: Kjøtt og blod kan ikke arve Guds rike. Heller ikke skal forgjengelighet arve uforgjengelighet.

51 Se, jeg sier dere et mysterium: Vi skal ikke alle sovne inn, men vi skal alle bli forvandlet,

52 brått, i et øyeblikk, ved den siste basunen. For basunen skal lyde, og de døde skal bli reist opp uforgjengelige, og vi skal bli forvandlet.

53 For dette forgjengelige må bli ikledd uforgjengelighet, og dette dødelige må bli ikledd udødelighet.

Som vi ser, så finnes synden i våre kropper slik at vårt blod derfor er urent og uhellig.

Og et syndig menneske – som selv har skyld – kan selvsagt ikke betale prisen for andre syndige mennesker, like lite som en person som er dømt til dødsstraff, kan ta dødsstraffen for en annen.

Derfor måtte Jesus komme som den siste Adam. Ren, hellig, uten synd, med et rent og hellig, ubesmittet blod.

Og uskyldig gi sitt dyre, hellige og rene blod for oss.

Hebreerne 9:

12 Ikke med blod av bukker og kalver, men med sitt eget blod gikk han inn i helligdommen én gang for alle, og fant en evig forløsning.

14 hvor mye mer skal da Kristi blod – han som i kraft av en evig Ånd bar seg selv fram for Gud som et lyteløst offer – rense vår samvittighet fra døde gjerninger så vi kan tjene den levende Gud!

22 Etter loven blir nesten alt renset med blod. Og uten at blod blir utgytt, blir ikke synd tilgitt.

Hele vår frelse var avhengig av at Jesus ga sitt dyre, rene og hellige blod for oss. At Han døde og stod opp.

Hvis Han ikke hadde gjort det, så ville vi alle ha gått til et evig helvete.

Hebreerne 10

5 Derfor sier han når han trer inn i verden: Offer og gave ville du ikke ha, men et legeme dannet du for meg.

12 Men Jesus har båret fram ett eneste offer for synder, og har deretter for alltid satt seg ved Guds høyre hånd.

14 For med ett offer har han for alltid gjort dem fullkomne som blir helliget.

19 Brødre, vi har altså i Jesu blod frimodighet til å gå inn i helligdommen.

Som vi ser, så kan vi være evig takknemlige for at Jesus ga sitt dyre, rene og hellige blod for oss.

MEN – nå hevder Vidar og Bart at Jesu blod var vanlig, syndig, urent, uhellig menneskeblod!

Og dette tar Gud ikke lett på.

Så når vi nå, etter å ha sett på kapittel 9 og 10, kommer til slutten av kapittel 10 så ser vi:

29 Hvor meget verre straff tror dere da den skal aktes verd, som har trådt Guds Sønn under føtter og foraktet paktens blod, det som han ble helliget ved, og har spottet nådens Ånd?

Her bruker vår norske oversettelse foraktet paktens blod. Dvs. Jesu blod.

Ordet foraktet er en oversettelse av det greske ordet κοινός som på engelsk betyr common, på norsk vanlig, og som i de fleste oversettelser som vi har lest derfor oversettes med å se på paktens blod som vanlig blod eller å se på paktens blod som uhellig.

Ordet foraktet betyr derfor her å forakte paktens blod, ved å se på Jesu blod som vanlig, uhellig blod.

Vi ser her meget tydelig at Gud ikke aksepterer at Jesu dyre, hellige og rene blod blir sett på som vanlig, uhellig blod, som vi har, og som Vidar og Bart hevder at Jesus hadde, ved å si at han var et menneske som ble Gud.

Ja, vi ser tydelig at hvis noen har gjort dette med vett og vilje, på tross av at han kjenner sannheten, så kommer den personen ikke til å komme inn i himmelen:


26 For dersom vi synder med vilje etter at vi har lært sannheten å kjenne, da er det ikke lenger tilbake noe offer for synder,

27 men bare en forferdelig gru for dom, og en nidkjærhetens brann som skal fortære de gjenstridige.

28 Har noen brutt Mose lov, da dør han uten barmhjertighet på to eller tre vitners ord.

29 Hvor meget verre straff tror dere da den skal aktes verd, som har trådt Guds Sønn under føtter og foraktet paktens blod, det som han ble helliget ved, og har spottet nådens Ånd?

30 Vi kjenner jo ham som har sagt: Meg hører hevnen til, jeg vil gjengjelde! – Og et annet sted: Herren skal dømme sitt folk.

31 Det er forferdelig å falle i den levende Guds hender!

Det er derved dokumentert fra Skriften at dette ikke er en liten villfarelse, men en fryktelig, fryktelig villfarelse, hvorfor også selvsagt alle kristne i alle tider har regnet de som propagert den som ikke kristne, men falske profeter.

Jesus fortjener ikke å bli spottet. Hvis du elsker Ham – Stå opp for Ham og gjør det som du kan for å stoppe denne fryktelige villfarelse fra å spre seg i Norge!

Amen.

Lag et nettsted eller blogg på WordPress.com

opp ↑

Design a site like this with WordPress.com
Sett i gang